Rätt att flytta Sveriges ambassad till Jerusalem | Sverigedemokraterna i Hässleholm

Rätt att flytta Sveriges ambassad till Jerusalem

Insändare i Nsk 190223

Sverigedemokraterna välkomnar Liberalernas omsvängning nyligen att genom sin utrikespolitiska talesperson Fredrik Malm förorda en flytt av Sveriges ambassad från Tel Aviv till Jerusalem.
SD har två gånger i Riksdagen motionerat i frågan genom våra representanter Björn Söder och Dennis Dioukarev.

Även KD är positiva till en flytt och har även de skrivit en motion via sin representant Magnus Jacobsson.
Att Sveriges ambassad bör ligga i Jerusalem är viktigt för att markera Israels status som regionens enda demokrati där allmän rösträtt för både kvinnor och män råder. Israel är också det enda land i Mellanöstern där homosexuella kan känna sig fredade från förföljelse. Kristna och judar är utsatta grupper som även de kan åtnjuta skydd mot den förföljelse som råder i kringliggande länder.

Ingenting av detta märks i dagens svenska Mellanösternpolitik som är väldigt proarabisk i sin utövning och svenska skattebetalare får punga ut med stora belopp till olika projekt som gynnar Palestina.
Sverige har erkänt Palestina som stat och har nära kontakter med partier som Fatah.
Denna politik har lett till att Sverige förlorat sin respektabla ställning som möjlig förhandlingspartner i Israels ögon och vår utrikesminister Margot Wallström har förklarats som icke önskvärd i landet.

Ett erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad skulle fungera som en välkommen motvikt.
President Trump har verkställt ett tidigare amerikanskt kongressbeslut och flyttat USAs ambassad till Jerusalem och även andra länder såsom Rumänien och Filippinerna överväger att följa efter.

Staden Jerusalem har liksom Israel en stormig historia och FNs delningsplan från 1947 beskrev staden som en internationell zon.
Detta nöjde sig inte araberna med utan när staten Israel utropades 1948 anföll de omkringliggande staterna och ockuperade stadens östra del. Den västra förblev fri och en del av Israel. 1967 var det dags för krig igen och arabstaterna anföll på nytt i syfte att utplåna Israel. Dock var det Israel som vann kriget och man tog tillbaka hela Jerusalem som sedan dess fungerat som odelad huvudstad för landet och demokratin Israel.

Vi hoppas att fler riksdagspartier kommer till insikt och stöder vår vilja att flytta den svenska ambassaden till Jerusalem.

Sven Lundh (SD) – Hanna Nilsson (SD) – Camilla Nordström (SD)